מגרד לכם בטירוף?

 

אתם לא מבינים מה יש לכם, עברו כמה ימים כבר, אולי אפילו שבועות, אבל הגירוד לא עובר? אתם חושבים ללכת לרופא, אולי אפילו כבר הלכתם, אבל אתם עדיין מתגרדים? אתם לוקחים תרופות לאלרגיה, אולי אפילו סטרואידים, אבל זה לא ממש עוזר? העור שלכם נראה סך הכל בסדר, ברובו אין אדמומיות בולטת במיוחד, ורק במספר אזורים יש סימנים לפריחה חלשה יחסית? התחילו לכם פה ושם כמה בליטות שנראות כמו עקיצות של משהו, רק שהם לא נעלמות תוך כמה ימים, וכל נסיון להתעסק איתן גורם לגירוד כל כך מטורף, שהוא ממש משתלט עליכם עד שאתם לא מסוגלים לחשוב על שום דבר חוץ מאשר לגרד עוד? ואולי במהלך היום אתם מרגישים מדי פעם עקצוצים או דקירות זעירות שקשה להסביר? אם מה שכתבתי פה, או לפחות חלק ממנו, נשמע לכם מוכר- אז כנראה שיש לכם סקביאס (Scabies). כן – גם אם הייתם אצל רופא והוא תיכף אמר לכם שאין לכם סקאביאס, וגם אם הלכתם לשני רופאים ואפילו שלושה ואף אחד מהם לא חושב שזה סקביאס, עדיין יש סיכוי גבוה שזה דווקא כן. ואני לצערי הרב רושם זאת לאחר ש 6 רופאים שונים ראו אותי, ואף אחד מהם לא הבין מה יש לי. לא רופא המשפחה, לא רופא אלרגיות, לא רופאי עור, לא בקופת חולים ולא באופן פרטי. למזלי הרב נתקלתי בסופו של דבר בתמונות באינטרנט שמייד זיהיתי שהם בדיוק התופעות שיש אצלי.

אל תסמכו על הרופאים! במקום לתת לכם משחה לסקביאס, אפילו רק לנסיון, כדי שתוך 48 שעות תדעו אם זה עבד או לא, הם פשוט יטרטרו אותכם בבדיקות וטיפולים מיותרים, תרופות ומשחות שונות, פגישות מעקב והפניות. כל הזמן הזה תהיו בחרדה "מה לעזאזל יש לי" ? חלק מהרופאים יהיו ממש בטוחים שזה לא סקביאס. למה הם טועים? אולי כי אצל כל אחד התסמינים והסימפטומים נראים קצת שונה. אולי כי שאלו אותכם אם אתם מתגרדים בעיקר בלילה ולא אמרתם שכן. או כל סיבה טפשית אחרת. הרופאים מעיפים חצי מבט ומאוד בטוחים בעצמם. אבל סקביאס קלה לטיפול ברגע שיודעים שזה סקביאס. אז אם הרופאים חושבים שזו איזשהי אלרגיה, או שזה נובע ממתח נפשי, לחץ או דיכאון – תדעו שאולי הם טועים.

מה זה סקביאס?

סקביאס (בעברית: "גרדת") היא קרדית זעירה, בדומה לקרדית האבק. היא ממשפחת האקריות ונקראת בלועזית  Sarcoptes scabiei var. hominis . לא מדובר בכינים אלא ביצור זעיר בהרבה. אי אפשר לזהות אותה בעין. אגב- היא לא גרה בתוך אבק הבית אלא ממש עליכם. כן כן – הנקבה חופרת לעצמה מחילה זעירה בתוך העור, וחיה טיפה מתחת לפני העור. שם היא מטילה ביצים מהם יוצאים עוד זכרים ונקבות. זה מזעזע לחשוב על זה בהתחלה, אבל חשוב שתדעו שאת כל זה אתם לא יכולים לראות, ולא ממש יכולים להרגיש. אבל תאים מיוחדים בגוף חשים שיש חומר זר בתוכו (בעיקר הרוק של היצור הזעיר הזה) ומגיבים כאילו זו עקיצה של חרק. מכיוון שמרגע שנדבקתם הסקביאס ממשיך לחיות עליכם, המערכת החיסונית שלכם לומדת לזהות אפילו כמות זעירה מההפרשות שלו ולהגיב בצורת אלרגיה יותר ויותר קשה, ויותר ויותר מגרדת. סימני העקיצה, הבליטות, הופכות לממש קשות למגע, ועשויות להישאר בין שבועיים לחודש וחצי לפני שהן נעלמות. בזמן הזה ימשיכו להופיע עוד בליטות במקומות סמוכים. הקרדית הזאת חובבת אזורים מסוימים בגוף, ואצל מבוגרים היא לא תתקוף את הראש והפנים.

איך אוכל לדעת אם יש לי סקביאס?

תסתכלו בתמונות האופייניות, ותסתכלו אם הבליטות הקטנות (2-3 מילימטר) והגדולות (7-8 מ"מ) דומות למה שיש לכם. תסתכלו טוב בתמונה שמראה את האזורים האופייניים לסקביאס. יכול להיות שאצלכם זה התחיל לגרד באזור אחד, ותוך מספר ימים, שבועות או חודשים – התפשט לאזורים נוספים. יכול מאוד שאצלכם רק חלק מתוך האזורים שבאיור מגרדים. זה עדיין אומר שיש לכם סקביאס כנראה. אחת הדרכים לדעת כמעט בוודאות שיש לכם סקביאס, זה לחפש סימנים למחילות תת קרקעיות בסמוך לבליטות, בעיקר ליד פרק כף היד ופרקי האצבעות. המחילות קצת נראות כמו נימים מפותלים מתחת לעור, רק שיותר קשה לראות אותן מאשר נימים. עדיף להסתכל באור שמש חזק. כלי דם עשויים להיות בצבע אדמדם או תכלת אבל מחילות של סקביאס הן בצבע העור עצמו, והן קצרות מאוד. חצי סנטימטר בערך. כלי דם יהיו ארוכים הרבה יותר כמובן. המחילות אינן קו-ישר. הן טיפה מסולסלות.

האזורים המגרדים האופיניים:

scab

בליטות מהסוג הקטן:

dsc_0281

תגובת העור לנוכחות קרדיות סקביאס: (שימו לב, אם הרופא נתן לכם קורטיקוסטרואידים בכדורים (פרדינזון), בזריקה (דיפרוספן), או במשחות (אלוקום, נרידרם, דרמובט) כנראה שרוב הסימנים האלו יעלמו ולא תצליחו לזהות מה יש לכם!

dsc_0314

בתמונה הבאה, ניתן לראות שתי מחילות מעוקלות מתחת לעור (אחת קצרה ואחת ארוכה) על הצד של האצבע. תזכרו: גם אם לא הצלחתם לזהות כאלה אצלכם, זה לא אומר שאין כאלה. מאוד קשה לראות אותן, וכאן בתמונה האצבע נצבע בטוש מרקר ורוד, שאחר כך נוגב. הצבע מחלחל אל המחילות מתחת לעור ומדגיש אותן כך שיהיה קל יותר לראות.

dsc_0300

בליטות בגודל בינוני-גדול, על שתי הידיים (בצורה כמעט סימטרית):

20160409_134308

"נקודות" זעירות ו "פסים" זעירים המפוזרים על המותניים:

20160619_211438

כיצד מטפלים:

הטיפול המומלץ ביותר היא משחה המכילה פרמטרין (כמו לייקליר או Mite-X). זהו חומר שאינו פוגע בבני אדם אך מחסל את הסקביאס ולפעמים גם את הביצים. מורחים על כל הגוף (חוץ מראש ופנים) לפחות פעמיים, בהפרש של שבוע. זאת כדי להיות בטוחים שהורגים גם מה שבקע מהביצים לאחר המריחה הראשונה. המשחה זולה מאוד אך דורשת מרשם רופא ויתכן והצורך במרשם יבוטל בקרוב.

טיפול נוסף הם כדורי איברמקטין, בד"כ שני טיפולים בהפרש של שבועיים אחד מהשני. הכדורים יקרים, דורשים מרשם רופא, ונדרשת המתנה של מספר ימים כדי לקבל אותם, מכיוון שהם לא במלאי ויש לייצר אותם עבורכם (הכנה רוקחית).

בבית המרקחת תוכלו לקנות משחת יורקס (Eurax) המכילה קרוטמיטון, ללא מרשם. היעילות שלה פחות טובה ויש למרוח פעמים רבות.

חומר טבעי: בקבוקון שמן ציפורן (Clove Oil) , ניתן לרכוש בבית מרקחת או בחנויות טבע. מדובר בחומר חריף מאוד שאסור לזלזל בו למרות שניתן להשיג אותו בקלות. לערבב מספר טיפות זעירות בתוך רבע כוס מלאה בקרם לחות ולמרוח. לא להתקרב לפה או לעיניים! היעילות של החומר הפעיל בשמן (אאוגינול) הוכחה רק במבחנה מחוץ לגוף, שם גם בריכוז נמוך של כ 1.5% הוא מסוגל להרוג סקאביאס במהירות. הבעיה שלא ברור כמה מהחומר נספג בעור וכמה מגיע אל הקרדיות ומחסל אותן בגלל שאין מחקרים על כך. בכל מקרה, גם כאן חובה לחזור על הטיפול.

בכל הטיפולים יש לצאת מנקודת הנחה שיתכן ומספר קרדיות נמצאות על הבגדים שלכם או המצעים של המיטה, ויש לכבס ולייבש בחום גבוה של 60 מעלות כדי לחטא אותם. סקאביאס לא מסוגל לשרוד יותר מיומיים מחוץ לגוף שלכם, אבל זה בימי קיץ חמים ויבשים. סקביס מסוגל לחיות גם 5 ימים כאשר קר ולח (כמו למשל בחורף גשום).

הבראה:

אם סבלתם מסקביאס במשך חודשים ארוכים, סביר שיקח לעור שלכם זמן רב (לפחות חודש אם לא חודשיים-שלושה) עד שיחזור לעצמו ולא יגרד בכלל. אם מרחתם משחה עם פרמטרין ובאמת היה לכם סקביאס ולא מחלה אחרת, הרי שתוך 36 שעות אתם אמורים להרגיש הרבה הרבה יותר נורמלי. אולי תרגישו עדיין מעט גרד ומעט "דגדוגים" עדינים, אבל הסבל הגדול ייפסק. מרגע שחיסלתם את כל הקרדיות לא אמורות להופיע אצלכם בליטות חדשות. הבליטות הישנות אמורות להפוך לרכות תוך כמה ימים, ולהעלם לגמרי בהדרגה אח"כ. בליטות ישנות עשויות להופיע מחדש אבל להעלם שוב תוך ימים בודדים, כך שבמשך חודש לא באמת תדעו אם הסיוט מאחוריכם או לא. אסור להסתפק במריחה אחת של התרופות, גם אם חזרתם להרגיש כמעט נורמלים.

כתיבת תגובה